Με τη διατροφή καταπολεμήσετε τις ιώσεις και τη γρίπη



Πέντε μυστικά διατροφής για να καταπολεμήσετε τις ιώσεις και τη γρίπη

  Έχουμε μπει για τα καλά στο χειμώνα! Μία περίοδος που συνοδεύεται από ιώσεις, αλλά και από την εποχική γρίπη. Η Δρ. Ελένη Παπαγιαννίδου, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, αναφέρει ότι υπάρχουν κάποια "μυστικά" διατροφής που θα μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε το ανοσοποιητικό μας, ώστε να μειώσουμε τη συχνότητα αλλά και τη διάρκειά μίας γρίπης ή μίας ίωσης.


Αποφύγετε τη ζάχαρη

  «Τα σάκχαρα, τα δημητριακά και άλλα αμυλούχα τρόφιμα επηρεάζουν αρνητικά το ανοσοποιητικό. Στην πραγματικότητα, πολλές μελέτες επιβεβαιώνουν ότι το ανοσοποιητικό μας καταστέλλεται για αρκετές ώρες μετά την κατανάλωση απλών σακχάρων (ζάχαρη, φρουκτόζη κλπ.) Φαίνεται πως η παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων μπορεί να μειωθεί ακόμα και 50%. Θυμηθείτε πως εάν είστε άρρωστοι ή δεν θέλετε να αρρωστήσετε, είναι σημαντικό να δώσετε στο σώμα σας θρεπτικά συστατικά, όχι ζάχαρη!»

Αυξήστε την πρόσληψη βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών

- Βιταμίνη D

  «Παρόλο που η βιταμίνη C θεωρείται ως η μαγική λύση για τα κρυολογήματα θέλω να στρέψω την προσοχή σας στη βιταμίνη D. Αυτή η λιποδιαλυτή βιταμίνη υποστηρίζει την αντιμικροβιακή διαδικασία στο σώμα ρυθμίζοντας την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων. Για αυτό και είναι πολύ πιο σημαντική από τη βιταμίνη C. Γενικά συστήνω από 2.000 έως 5.000 IU κάθε μέρα για να τα αυξήσετε αν είναι χαμηλά ή να τα διατηρήσετε σταθερά. Για υγιή μεταβολισμό, καλή διάθεση, ισχυρή ανοσολογική λειτουργία, εξαιρετική οστική πυκνότητα και πολλά άλλα τα ιδανικά επίπεδα η D3 σας να είναι 50 έως 80 ng/ml. Είναι σχεδόν σίγουρο πως θα έχουμε χαμηλά επίπεδα αν δεν παίρνουμε συμπλήρωμα καθημερινά, για αυτό είναι σοφό να κάνουμε μια εξέταση!»

- Ψευδάργυρος

  «Ο ψευδάργυρος αυξάνει την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων και βοηθάει πολύ αποτελεσματικά στην καταπολέμηση της λοίμωξης. Επισκόπηση στο Cochrane διαπίστωσε ότι ο ψευδάργυρος μείωσε τόσο τη διάρκεια όσο και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος. Σύμφωνα με έκθεση τον Μάρτιο του 2008 στο The Journal of Infectious Diseases, συμπλήρωμα ψευδαργύρου μείωσε τη διάρκεια του κρυολογήματος από 7 σε 4 ημέρες και μείωσε τον βήχα από 5 σε 2 ημέρες. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε τρόφιμα όπως στρείδια, σκούρο κρέας κοτόπουλου, μοσχαρίσιο κρέας, αμύγδαλα και κολοκυθόσποροι».

Τρώτε περισσότερα φυσικά αντιμικροβιακά τρόφιμα

- Σκόρδο

«Το σκόρδο όχι μόνο καταπολεμά τα βακτήρια, αλλά σκοτώνει επίσης τους μύκητες και τους ιούς. Οι φρέσκες σκελίδες σκόρδου έχουν το πιο ισχυρό αντιμικροβιακό αποτέλεσμα».

  *Εμείς επισημαίνουμε ότι οι θεραπευτικές ιδιότητες του σκόρδου είναι πολλές όσο και οι παραδοσιακές θεωρίες. Μελέτες πάνω στο σκόρδο αποκαλύπτουν την ύπαρξη συστατικών που φαίνεται πως καθυστερούν τις καρδιοπάθειες, τα εγκεφαλικά, τον καρκίνο και μία τεράστια γκάμα λοιμώξεων.

Τζίντζερ

«Το τζίντζερ περιέχει χημικές ουσίες που στοχεύουν συγκεκριμένα σε ιούς που επηρεάζουν το κεφάλι και το λαιμό. Τρίψτε λίγο φρέσκο τζίντζερ σε ένα φλιτζάνι τσάι ή ένα φλιτζάνι ζεστό νερό και αφήστε το μέσα λίγο πριν το πιείτε».

Πίνετε ζεστά υγρά

Τα παρακάτω ζεστά υγρά είναι θρεπτικά, επουλωτικά και καταπραϋντικά.

- Σπιτικό ζωμό με κόκαλα

«Ένας σπιτικός ζωμός** με κόκαλα είναι εξαιρετικά ευεργετικός για το ανοσοποιητικό μας σύστημα καθώς η ζελατίνη και το κολλαγόνο που βρίσκεται στον ζωμό είναι απαραίτητα για ένα υγιές έντερο, το οποίο οδηγεί σε ένα υγιές ανοσοποιητικό».

- Ροφήματα από βότανα και ζεστό νερό με λεμόνι

«Και τα δύο δεν είναι μόνο καταπραϋντικά για τον πονόλαιμο, αλλά παρέχουν στο σώμα ενυδάτωση, αντιοξειδωτικά και άλλα θρεπτικά συστατικά που ενισχύουν το ανοσοποιητικό».

Πάρτε προβιοτικά*

«Ένα υγιές έντερο είναι απαραίτητο για ένα ισχυρό ανοσοποιητικό έτοιμο να πολεμήσει όταν έρχεται μια μόλυνση. Κρατήστε το έντερο σας γεμάτο με καλά βακτήρια, έτσι ώστε να μπορεί να νικήσει τα κακά βακτηρίδια όταν μπαίνουν στο γαστρεντερικό σωλήνα. Συνιστώ καθημερινά προβιοτικά για να διατηρήσετε σε ισορροπία τη χλωρίδα του εντέρου. Αυτή την περίοδο του χρόνου, είναι καλή ιδέα να αυξήσετε τη δόση. Γενικά θα συνιστούσα να παίρνετε τουλάχιστον δύο κάψουλες ημερησίως ειδικά αν παίρνετε αντιβιοτικό αλλά όχι κοντά σε αυτό».



*Τα τρόφιμα που περιέχουν προβιοτικά περιλαμβάνουν: ορισμένους χυμούς, ρόφημα σόγιας, γάλα, βουτυρόγαλα, μερικά μαλακά τυριά, κεφίρ, λάχανο τουρσί, και φυσικά γιαούρτια.

 **Ο ζωμός από κόκαλα περιέχει επίσης στοιχεία που μειώνουν τις φλεγμονές όπως ω3 λιπαρά οξέα και στοιχεία που προλαμβάνουν τις φλεγμονές, όπως το αμινοξύ γλυκίνη. Η γλυκοζαμίνη, η χονδροϊτίνη, το κολλαγόνο και η ζελατίνη που βρίσκονται στο ζωμό από κόκαλα είναι σημαντικά θρεπτικά συστατικά που συντηρούν τα οστά μας και μειώνουν τις φλεγμονές, λένε αυτοί που ξέρουν. Αυτό σημαίνει ότι ο εν λόγω ζωμός βοηθάει από πόνους στις αρθρώσεις, αρθρίτιδα και αυτοάνοσα νοσήματα μέχρι ακμή, έκζεμα και άλλα δερματικά προβλήματα.
Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

  Αυτό θα το πιστέψω πανεύκολα γιατί όταν ήμουν άρρωστη η μαμά μου μου έδινε σούπα από ζωμό από κόκαλα. Εκτός από τη μαμά μου αυτό το ξέρουν και πολλοί επιστήμονες που πιστεύουν ότι όλα τα προαναφερθέντα συστατικά του ζωμού ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και ανακουφίζουν τα συμπτώματα του κρυολογήματος.

  Και η παλιά καλή κοτόσουπα; Η κυστεΐνη, λένε οι ειδικοί, ένα αμινοξύ που βρίσκεται στην κοτόσουπα υπάρχει και στο ζωμό από κόκαλα και βοηθάει να γίνουν πιο λεπτόρρευστες οι βλέννες που δυσκολεύουν την αναπνοή και προκαλούν βήχα και να αποβληθούν πιο εύκολα από τον οργανισμό σου.

 Και πώς θα φτιάξεις τον περίφημο ζωμό από κόκαλα;

  Το μυστικό για έναν νόστιμο ζωμό με όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα είναι να χρησιμοποιήσεις καλής ποιότητας πρώτη ύλη: προτίμησε κόκαλα από ζώο βιολογικής εκτροφής ή ελευθέρας βοσκής.

  Αφού πλύνεις προσεκτικά τα κόκαλα για να απομακρυνθούν τυχόν θραύσματα, βάλε τα σε μια βαθιά κατσαρόλα μαζί με νερό που θα τα καλύπτει σχεδόν μέχρι επάνω. Όταν πάρουν τις πρώτες βράσεις θα χρειαστεί να ξαφρίσεις το ζωμό. Μετά μπορείς να προσθέσεις μυρωδικά και λαχανικά -ό,τι σου αρέσει- για περισσότερη γεύση και άρωμα. Το τι θα βάλεις δεν επηρεάζει την ουσία, που είναι ο ίδιος ο ζωμός.

  Βράσε το ζωμό σου για 3-4 ώρες τουλάχιστον σε χαμηλή φωτιά ή ακόμη περισσότερες. Μπορείς να τον πιεις σκέτο ή να τον χρησιμοποιήσεις σαν βάση για σούπες!


 Επιμέλεια: Χρήστος Αειβάτης

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, SHAPE


Σχόλια