Θα αλλάξουν όλα στις θαλάσσιες μεταφορές



Κατασκευή τεράστιας βάσης δοκιμών για μη επανδρωμένα πλοία. Θα αλλάξουν όλα στις θαλάσσιες μεταφορές.

Ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής της μεγαλύτερης στον κόσμο βάσης δοκιμών για μη επανδρωμένα πλοία  στο λιμάνι του Τζουχάι στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ της νότιας Κίνας, ανακοίνωσε το αρμόδιο υπουργείο στην Κίνα.
 
Η τεχνολογία των μη επανδρωμένων πλοίων βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα σε όλον τον κόσμο και αναμένεται να φέρει επανάσταση στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών: χωρίς πλήρωμα τα πλοία θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν μεγαλύτερο όγκο εμπορευμάτων και η εξοικονόμηση εργασίας θα μπορούσε να είναι τεράστια. Οι θαλάσσιες μεταφορές χωρίς πληρώματα από τη μια θα τις κάνουν φθηνότερες και θα αυξήσουν τον όγκο των μεταφερόμενων φορτίων και από την άλλη θα γίνονται χωρίς να κινδυνεύουν και ταλαιπωρούνται άνθρωποι. Ταυτόχρονα με αυτή τη θετική πλευρά, που στον καπιταλισμό θα την εισπράξει σχεδόν εξ ολοκλήρου το κεφάλαιο, υπάρχει και η αρνητική πλευρά. Τεράστιοι κίνδυνοι για οικολογικά εγκλήματα από ατυχήματα αλλά και εξίσου τεράστιοι κίνδυνοι για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών επιβατών. Η κατάργηση των πληρωμάτων θα εντείνει το φαινόμενο της αύξησης της ανεργίας από την αυτοματοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας (και οι μεταφορές είναι συστατικό της στοιχείο) που αναμένεται να προσλάβει τεράστιες διαστάσεις με εξίσου σημαντικές επιπτώσεις. Από μια ακόμη διαδικασία προβάλει η επιτακτική ανάγκη για τη μεγάλη μείωση του χρόνου εργασίας άμεσα και της αλλαγής του κοινωνικού πλαισίου, έτσι ώστε τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνικής να μην τα καρπώνεται το κεφάλαιο αλλά ο απελευθερωμένος άνθρωπος, που όσο θα μειώνεται η ανάγκη για εργασία-ανάγκη επιβίωσης τόσο θα αυξάνεται ο χρόνος για δημιουργική δράση και ολοκλήρωση του.  
Ας επανέλθουμε όμως στην είδηση. Η πρώτη στο είδος της αυτή βάση δοκιμών είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο με συνολική έκταση περίπου 770 τετραγωνικά χιλιόμετρα και έχει σχεδιασθεί να προσομοιώνει, να δοκιμάζει, να επαληθεύει τις λειτουργίες των μη επανδρωμένων πλοίων, καθώς και τον σχεδιασμό των δρομολογίων, την παρακολούθηση, πρόσδεση και την αναχώρηση. Η κατασκευάστρια εταιρία Zhuhai ευελπιστεί να γίνει μια βάση υψηλής τεχνολογίας για την ανάπτυξη, δοκιμή και πιστοποίηση μη επανδρωμένων πλοίων σε διάστημα τριών έως πέντε χρόνων.
Διάφορα σχέδια για την κατασκευή μη επανδρωμένων πλοίων υπάρχουν ήδη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η Νορβηγία αναμένεται να εγκαινιάσει μέσα στο 2018 το πρώτο στον κόσμο εμπορευματικό πλοίο, κινούμενο με 100% ηλεκτρική ενέργεια.     
Η Κίνα αναζητεί να καλύψει την απόσταση στον τομέα των μη επανδρωμένων πλοίων. Στο τέλος του χρόνου σχεδιάζει να ρίξει στη θάλασσα το πρώτο της αυτόνομο πλοίο το «Jindouyun» το οποίο θα μεταφέρει εμπορεύματα προς τα νησιά.
Ο ανταγωνισμός αναμένεται πολύ σκληρός και φυσικά δεν είναι πάντα ή μάλλον δεν είναι σχεδόν ποτέ ο καλύτερος σύμβουλος για την ασφάλεια και την υγεία των ανθρώπων. Από ότι φαίνεται ο Τιτανικός μπορεί να επαναληφθεί με άλλη μορφή και σε άλλες συνθήκες αλλά η αιτία θα είναι η ίδια: το Κέρδος που κατευθύνει τις εξελίξεις.

                                                                                            Χρήστος Αειβάτης

Πηγή: Κ.Η.ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια