Σουηδία: Τα παιδιά θα μαθαίνουν προγραμματισμό από την α΄ δημοτικού.



Σουηδία: Τα παιδιά θα μαθαίνουν προγραμματισμό από την α΄ δημοτικού. Κριτική αποτίμηση της απόφασης.
Η Σουηδία καινοτομεί και στην μάθηση καθώς η κυβέρνηση έχει εισάγει μια νέα βελτιωμένη ψηφιακή πτυχή στο πρόγραμμα των σπουδών, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να εκπαιδεύσει τα παιδιά για το πως να χρησιμοποιούν την τεχνολογία από την τρυφερή τους ηλικία. 

Συγκεκριμένα, τα παιδιά από την πρώτη δημοτικού θα μαθαίνουν προγραμματισμό ενώ θα κάνουν και ειδικό μάθημα για το πώς να ξεχωρίζουν την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ιστοσελίδα TheLocal, επικαλούμενη δηλώσεις του υπουργού Παιδείας της χώρας, Γκουστάβ Φρίντολιν, η πρωτοβουλία έχει στόχο την έκθεση των παιδιών στην τεχνολογία από μικρή ηλικία.
«Αυτό σημαίνει ότι η Σουηδία προσεγγίζει το θέμα όπως θα έπρεπε», δήλωσε ο υπουργός σημειώνοντας πως:
Η Σουηδία θα πρέπει να είναι μία χώρα όπου κάθε παιδί στο σχολείο θα είναι προετοιμασμένο για την επαγγελματική του σταδιοδρομία και η εκπαίδευση στον προγραμματισμό θα πρέπει να ξεκινά από νωρίς.
Ο Φρίντολιν πρόσθεσε ότι οι δεξιότητες που θα αποκτούν τα παιδιά, θα τους είναι χρήσιμες για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, τόσο στον προγραμματισμό όσο και σε άλλα επαγγέλματα, καθώς όλο και περισσότερες θέσεις εργασίας απαιτούν πλέον γνώση στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Εκτός από τον προγραμματισμό, η πρωτοβουλία για βελτίωση των ψηφιακών ικανοτήτων των παιδιών θα περιλαμβάνει επίσης ειδική διδασκαλία, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να διαχωρίζουν μεταξύ των αξιόπιστων και αναξιόπιστων πηγών ειδήσεων. Όπως δήλωσε ο υπουργός:
Πρέπει να γνωρίζουν τι μπορούν να εμπιστευτούν, ποια είναι η διαφορά μεταξύ μιας σοβαρής πηγής ενημέρωσης και μιας προπαγάνδας. Και να μπορούν επίσης να διαμορφώσουν μια σωστή εικόνα του τι είναι αληθές βάσει γεγονότων και όχι βάσει των λεγόμενων κάποιου που προσπαθεί να τους κάνει να σκεφτούν τα πράγματα με ένα συγκεκριμένο τρόπο.
Σημειώνεται πως οι μεταρρυθμίσεις στο πρόγραμμα σπουδών αναμένεται να ισχύσουν από τον Ιούλιο του 2018.
Ψηφιακή τεχνολογία στα σχολεία. Μια κριτική προσέγγιση
Είναι αδύνατο να προσεγγίζει κάποιος το θέμα της καινοτομίας στον χώρο του σχολείου αν δεν έχει μια βάση συλλογιστικής, μια θεωρία για να κατανοήσει τον ρόλο του σχολείου και την έννοια της μάθησης που ενώ είναι διαφορετικά πράγματα, ταυτόχρονα ταυτίζονται λόγο της συνύπαρξης τους.
Το σχολείο αποτελεί έναν οργανισμό που συμπεριλαμβάνει και συναλλάσσεται σήμερα με διάφορους τρόπους σε καθημερινή βάση με το 20-25% των πολιτών του δυτικού κόσμου.
Σκοπός του σχολείου στην αρχική του μορφή ήταν η μόρφωση αυτών που είχαν την οικονομική δυνατότητα, στην πορεία μετά την βιομηχανική επανάσταση και εδραίωση του καπιταλισμού η εκπαίδευση πήρε μορφή γενικής και στη συνέχεια υποχρεωτικής  εκπαίδευσης που περιλαμβάνει και την αγωγή του πολίτη για την διαμόρφωση των πολιτών, διαδικασία που επιταχύνθηκε με την μαζική συγκέντρωση στις πόλεις, με την διεύρυνση της καπιταλιστικής παραγωγικής βάσης και την απαραίτητη επιστημονική γνώση που άρχισε να γίνεται αναγκαία από τα μέσα παραγωγής.  
Έτσι λοιπόν πριν αρχίσουν πανηγυρισμοί για την καινοτομία του Σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος και την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας στις μικρότερες ηλικίες συνετό θα ήταν να πάρουμε υπόψη μας το γεγονός ότι ο φιλελευθερισμός, ανεξάρτητα από τα συνθήματα του αποδείχθηκε το πιο ολοκληρωτικό σύστημα στον καπιταλισμό υποδουλώνοντας όλους τους τομείς, όπως τα ΜΜΕ, την επιστημονική έρευνα και την εκπαίδευση προς όφελος και διασφάλιση της βιωσιμότητας του οικονομικό πολιτικού μετασχηματισμού του συστήματος. Η Σουηδία αποτελεί σήμερα ισως την μοναδική χώρα στον κόσμο που εφαρμόζεται η υποχρεωτική παιδεία στα παιδιά από ενός έτους. Η Σουηδία που είναι μέλος της ΕΕ, αναθεώρησε το αναλυτικό της σχολικό πρόγραμμα εισάγοντας έννοιες και στρατηγικές με βάση το όραμα Ευρώπη 2020. Συνοπτικά όσο αφορά την παιδεία γίνεται αναφορά ότι στόχος της Ευρώπης 2020 είναι να γίνει κοινωνία της γνώσης και έτσι να διευρύνει την ανταγωνιστικότητα της στην παγκοσμοποιημενη αγορά. Ο στόχος αυτός για να πραγματοποιηθεί συμπεριλαμβάνει την επιστημονική γνώση και την αποδεδειγμένη εμπειρία στον τομέα εκπαίδευσης, την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας συνολικά στους πολίτες της Ευρώπης και την  εισαγωγή της στα σχολεία, (έτσι ίσως να εξηγείται και η καινοτομία του Καραμανλή σε σχέση με τους υπολογιστές στους μαθητές, η την χρήση της κάρτας στα ΑΤΜ από τον Τσίπρα). Όλες οι χώρες της ΕΕ διαμορφώσανε ένα εθνικό σχέδιο με βάση το όραμα "Ευρώπη 2020" το οποίο αξιολογείτε κάθε χρόνο και είναι διαθέσιμο προς το κοινό μέσω της ιστοσελίδας της ΕΕ . Έτσι η κυβέρνηση εκτιμώντας ότι η πρόοδος δεν ήταν αρκετή στον τομέα αυτό πήρε μια σειρά μέτρα το 2017 για αναβάθμιση της δράσης στα σχολεία διαμορφώνοντας ένα πλαίσιο από την θεσμική υπηρεσιακή εκπαιδευτική υπηρεσία που διαπεραιώνει τις πολιτικές αποφάσεις σε παιδαγωγικό πλαίσιο. (Skolverket) 

Η Σουηδία είναι μια σύγχρονη καπιταλιστική χώρα με 15 οικογένειες να ελέγχουν το 70% της εθνικής οικονομίας. Η Συνεργασία μεταξύ κεφαλαίου και κράτους προετοίμασε το έδαφος από την δεκαετία του '80 με τον Ούλοφ Πάλμε για την εισαγωγή του νέο φιλελευθέρου ρεύματος που εγκαθιδρύθηκε μόνιμα την δεκαετία του '90 με σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα της υγείας και παιδείας, μετατρέποντας ταυτόχρονα τους πολίτες σε κερδοσκοπικές μονάδες παραγωγής και κατανάλωσης.
Υπάρχει έντονη η ανάγκη της περισυλλογής για τον ρόλο του σχολείου, τον σκοπό της μόρφωσης και ιδιαίτερα το δικαίωμα των παιδιών  να είναι παιδιά ή αν στο όνομα της καινοτομίας θα συνεχιστεί η μεταβολή του ανθρώπου σε καταναλωτή και όσο γίνεται πιο αποτελεσματικό κερδοφόρο πεδίο και μέσο για το κεφάλαιο.




Σχόλιο για την Εύφορη Πεδιάδα: Δημήτρης Νικολάου Σουηδία 6-2-2018


ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ, CNN Greece

Σχόλια